KSeF a PEF i faktury B2G
Co musisz wiedzieć
PEF (Platforma Elektronicznego Fakturowania) to system obsługujący faktury elektroniczne wyłącznie w zamówieniach publicznych. Platforma działa jako Access Point w sieci Peppol i umożliwia wymianę faktur zgodnych ze standardem EN-16931-1:2017 między przedsiębiorcami a podmiotami administracji publicznej.
B2G (Business to Government) oznacza transakcje między przedsiębiorcami a podmiotami administracji publicznej, czyli faktury wystawiane w ramach zamówień publicznych. W Polsce od 2019 r. podmioty publiczne są zobowiązane do przyjmowania faktur elektronicznych przez PEF.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) jest centralnym systemem administracji skarbowej do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych w formacie XML.
Na tej stronie znajdziesz uporządkowane informacje dotyczące tematu: KSeF a PEF i faktury B2G. Opis koncentruje się na aktualnych przepisach oraz komunikatach Ministerstwa Finansów.
Najczęstsze problemy i rozwiązania
Czy faktury z PEF będą akceptowane w KSeF?
Od 1 lutego 2026 r. w relacjach B2G faktury będą musiały być wystawiane w KSeF. Faktury przesyłane przez PEF (Access Point Peppol) będą mogły być przekazywane do KSeF i po otrzymaniu numeru KSeF będą traktowane jako faktura ustrukturyzowana.
FAQ
Czym różni się KSeF od PEF?
PEF (Platforma Elektronicznego Fakturowania) obsługuje faktury wyłącznie w zamówieniach publicznych (B2G), natomiast KSeF jest ogólnopolską platformą dla wszystkich przedsiębiorców (B2B i B2G). Od 2026 r. oba systemy zostaną zintegrowane dla transakcji B2G.
Czy muszę wysyłać faktury zarówno do PEF, jak i do KSeF?
Od 2026 r. nie będzie trzeba wysyłać dwóch osobnych faktur. Faktury przesłane za pośrednictwem PEF lub systemu Peppol będą automatycznie przekazywane do KSeF. Wystarczy raz wystawić fakturę zgodną ze standardem.
Od kiedy KSeF będzie zintegrowany z PEF?
Pełna integracja KSeF z PEF nastąpi od lutego 2026 r. Od tego momentu faktury w zamówieniach publicznych (B2G) będą musiały spełniać standard EN-16931-1:2017 i będą automatycznie przekazywane do KSeF.
Dla kogo jest obowiązkowy PEF, a dla kogo KSeF?
PEF jest obowiązkowy dla polskich podmiotów administracji publicznej jako odbiorców faktur. KSeF od 2026 r. będzie obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców działających w Polsce (B2B, B2G), z wyjątkiem najmniejszych podmiotów, które mają czas do 2027 r.